- Aan de slag
- Acties en initiatieven
- Ervaringen amstelveners
Ervaringen Amstelveners
Duurzaam wonen met een grondgebonden warmtepomp
Erik woont met zijn vrouw Myrthe en twee kinderen in een jaren-30 tussenwoning. Bekijk zijn verhaal hier en lees het hieronder. In het huis is Eriks moeder met haar 7 broers en zussen opgegroeid. Het huis is 32 jaar uit de familie geweest en nu hebben wij het gekocht.
Verduurzamen met subsidie
Amstelveners Tom, Helma, Peter, Rolf, Githa en Wijnand hebben hun huis verduurzaamd. Iedereen is blij met het resultaat. Een duurzaam huis met een lagere energierekening en meer comfort. En allemaal maakten ze gebruik van de subsidie Energiebesparing van de gemeente en de ISDE-subsidie van het Rijk.
Wereld een beetje beter achterlaten
De jaren 50-woning in de wijk Elsrijk die Githa van Es en haar man kochten was nog in vrijwel originele staat. Dat betekende dat er een rigoureuze verbouwing nodig was. Ze besloten meteen een grote verduurzamingsslag te maken.
We kunnen weer doorslapen
Rolf de Horde en Astrid van Ballegoy konden een aantal jaren geleden het prachtige monumentale huis van Astrids ouders in Bovenkerk overnemen. De voormalige spoorwachterswoning uit 1915 is een heerlijke woning, maar ook “een pittige uitdaging” om te verduurzamen.
We hebben meer wooncomfort gekregen
Fred van Vliet woont met zijn vrouw en dochter in een geschakelde woning in Amstelveen Westwijk. Hij verduurzaamde zijn huis met onder meer triple glas en een sedumdak. Daarvoor heeft hij subsidie gekregen van de gemeente.
Verduurzamen levert je ook geld op
Peter Sloep en zijn vrouw wonen in een bungalow in Nes aan de Amstel. Ze hebben onder meer een hybride warmtepomp laten installeren waardoor hun gasverbruik aanzienlijk gedaald is.
Duurzamer, meer comfort, minder kosten
Toen Tom Swart en zijn vrouw in 2000 een jarendertigwoning in Elsrijk kochten, besloten ze direct tot een complete verbouwing, inclusief isolatie van de zolder en overal dubbelglas. Na zoveel jaar werd het tijd voor nieuwe maatregelen.
Duurzaam wonen in een jaren 30 woning
Frank en Patricia Winters en hun 3 kinderen wonen sinds 2010 in Amstelveen in een sfeervolle twee-onder-een-kapwoning van 1935. Toen er een grote verbouwing voor de deur stond, besloten ze ook de energievoorziening van hun huis zo duurzaam mogelijk te maken.
Warmtepomp in een jaren-30-woning
Johan Mooijen wilde zijn huis gaan verbouwen, en is meteen voor verduurzamen gegaan. Zijn jaren-30-huis wordt nu verwarmd met een lucht-waterwarmtepomp. Om wel de kenmerkende stijl te behouden, zijn bij het vervangen van het glas, de oude glas-in-lood-ramen overgezet in triple glas.
Glasisolatie met HR++ glas
Maarten Evers wilde graag meer wooncomfort en een volgende energiebesparende stap zetten. Zijn huis is al goed geïsoleerd en hij heeft al zonnepanelen. Hij koos voor HR++ glas om tocht en koude tegen te gaan en verder te besparen op zijn gasverbruik.
Vloerisolatie bij familie Noordenbos
Met vloerisolatie hopen de heer en mevrouw Noordenbos een besparing op de energierekening en meer comfort in hun woning te realiseren. Vloerisolatie voorkomt optrekkende kou en vocht uit de bodem, waardoor er een fijner en gezonder binnenklimaat ontstaat.
Spouwmuurisolatie bij Judha en Mirah
Bij de verbouwing van hun huis hebben Judha en Mirah Udijana rekening gehouden met duurzaamheid. Ze willen goed voorbereid zijn op de toekomst en passen hun huis stap voor stap aan. Vloerisolatie met vloerverwarming en zoneregeling, HR++ glas, LED-verlichting en koken op inductie.
Zonnepanelen bij Marlies
De heer en mevrouw Saelman wonen al 25 jaar in een twee-onder-een-kap-woning in Westwijk. Het huis is goed geïsoleerd, maar om het huis verder te verduurzamen en een steentje bij te dragen aan een beter milieu, plaatsten zij zonnepanelen via de inkoopactie van de gemeente.
We hebben tot nu toe geen gas verbruikt
Hans Hasenbos woont sinds 1983 met zijn vrouw in een hoekwoning in het Oude Dorp. Door verschillende duurzame stappen gingen ze van energielabel C naar A++.